Opdaterede Coronaregler pr 19/9-2020

23. september 2020 kl. 08:43

Guideline træning Sanderum Boldklub (Corona tid) pr. 19/09/20

Følgende retningslinier er gældende for al træning indtil andet meldes ud:

Før træning

Spillere og trænere med symptomer på COVID-19 skal blive hjemme.

Omklædningsrum er atter åbne, der kan max være 16 personer i hvert rum, hold afstand til hinanden. Forældrene skal aflevere deres børn ved klubbens parkeringsplads. De må ikke overvære træningen fra sidelinien.

Kun træneren har adgang til boldrum og skal alene tage bolde og kegler ud.

Der vælges et sæt bolde og kegler, som kun må bruges af den enkelte gruppe.

Der må gerne benyttes overtræksveste, såfremt de vaskes efter hver træning. Der må ikke undervejs skiftes overtræksveste. Vedr. vask – se ”Efter træning”

Der må trænes i grupper af maksimum 50 personer inkl. træner, og der må gerne skiftes ud i grupperne under træningen, såfremt det samlede antal ikke overstiger 50 personer. Hver gruppe skal have en træner.

Drikkedunke skal medbringes fyldte hjemmefra og må ikke deles med andre og skal stå med 2 meters mellemrum.

Alle spillere og trænere vasker hænder/spritter hænder af, inden de går til træning.

Under træning

Der skal altid være én træner eller voksen til stede pr. gruppe.

Der må kun trænes i de afmærkede områder.

Der skal så vidt mulig holdes 2 meters afstand til hinanden under hele træningen og ved samlinger. Spil med fysisk kontakt kan dog tillades, såfremt der er ekstra stor opmærksomhed på de øvrige anbefalinger, særligt vedrørende hygiejne og forebyggelse af kontaktsmitte.

Der opfordres fortsat til at minimere direkte fysisk kontakt. Det anbefales at hovedstød begrænses mest muligt.

Under træning er det kun den ansvarlige, der må flytte kegler og mål.

Det anbefales at boldkontakt med hænderne begrænses mest muligt. Målmanden skal bruge EGNE handsker, som skal være vasket af før træning.

Der skal være minimum 2 meter mellem hver gruppe af 50 personer.

Efter træning

Alle forlader træningen lige efter den er slut. Anlægget skal forlades alene, ikke i grupper.

Træneren vasker alle rekvisitter af med vand og sæbe. Træner/Leder putter overtræksvest i en pose, brug handsker, og er ansvarlig for vask af overtræksveste. Overtræksveste vaskes ved 40 grader (da de ikke kan tåle vask ved 60 grader. Alternativt kan der uddeles en overtræksvest pr spiller, som de efter træning tager med hjem, og får vasket til næste træning. Træneren skal forud have informeret forældrene om at vestene skal vaskes ved 40 grader inden næste træning. Kan dette ikke overholdes, bør I undgå at benytte overtræksveste.

Seniorspillernes træningstøj bliver vasket i klubhuset, men kun såfremt det brugte tøj bliver lagt i de opstillede kurve.

Klubhuset er åbent, se reglerne for adfærd, som er ophængt i klubhuset.

Afvikling af turneringskampe og stævner

Ved afvikling af turneringskampe eller stævner gælder samme regler som ved træning, fraset reglerne om hovedstød og indkast, og fraset, at der må være tilskuere til stævner / kampe.

Der skal laves to særlige afmærkninger i tilknytning til kampbanen, der tydeligt viser, hvor trænere og udskiftere skal opholde sig. Dette kan markeres med kegler.

Opvarmning for udskiftere kan foregå i de opmærkede udskiftningsområder eller i umiddelbar tilknytning dertil. Evt. på en tom opmærket bane. Man må ikke kunne opfattes som en del af en anden gruppe.

Der må ikke indtræde nye hold på det afmærkede område, før alle har forladt området.

Der må gerne afvikles to stævner/kampe på samme fodboldanlæg, men det skal være separate stævner/kampe, og de skal være tydeligt adskilt fra hinanden.

Ved afvikling af stævner/kampe gælder samme regler som ved afvikling af enkeltkampe. Dog må det samlede gruppeantal ved et stævne/kamp ikke overstige 50 personer.

Hilsepligten før og efter kampen er afskaffet under Covid-19.

Hvis ikke der er plads på kampbanen, skal der anvises særligt opvarmningsområde til dommeren/dommerne.

Særlige retningslinjer for publikum til kampe, stævner og turneringer

Til udendørs fodboldkampe må der være siddende publikum – fx på medbragte klapstole, hvis der ikke er faste siddepladser.

Der må til kampe og stævner gerne være tilskuere på fodboldanlægget. Der må maksimalt befinde sig 500 personer på fodboldanlægget. Her tæller både spillere, trænere, dommere med. Det er klubbens ansvar at sikre, at dette overholdes. Hvis der er flere kampe på klubbens anlæg, må der maksimalt være i alt 500 personer på anlægget.

Der bør sikres 1 meters afstand mellem publikum og der må maks. være 1 publikum pr. 2 m2 areal i publikumsarealet.

Hvis en spiller eller en leder får symptomer på sygdom, og får konstateret COVID-19, skal klubben, trænere og medspillere orienteres om dette.

Ved tvivl om håndtering af reglerne kan I kontakte Mads Hemmingsen, M: 5126 0626