Udmeldinger om BBB/SB

03. april 2023 kl. 17:17

Udmeldinger om BBB/SB

Forhistorie:
DBU besluttede i 2014 at indføre rene årgange i ungdomsfodbolden, hvilket trådte i kraft fra og med sæsonen 2016/2017. Tidligere var ungdomsfodbolden opdelt i halvårgange, hvor spillere født i det samme kalenderår kunne spille på samme hold. Men fra sæsonen 2016/2017 skulle spillere i ungdomsrækkerne spille i rene årgange, hvilket betød, at spillere kun kunne deltage på et hold, hvis de var født i det samme år som de øvrige spillere på holdet. Dette blev indført for at skabe en mere fair og udviklende konkurrence for alle spillere, uanset fødselsmåned.
Nye tider:
I de senere år, har vi set en tendens til at specielt U16 og U17 årgangene bliver helt eller delvist opløst, når drengene tager på efterskole, og det er nok ikke en tendens der aftager og der er igen i år sat rekord i Danmark for hvor mange der tager på efterskole.
Det gør at vi får svært ved at fastholde netop disse årgange, og derfor har vi tænkt at styrke dem ved at implementere årgangssammenlægninger, så U14&15 og U16&17 træner og spiller sammen. I forvejen skal de spille sammen når de rammer U19, da der ikke findes en U18 række. Vi vurderer at vi dermed kan sikre at have et godt tilbud for de drenge der ikke, eller endnu ikke er taget på efterskole, samt at der er et tilbud til dem der kommer tilbage fra efterskole. Vi vurderer at vi dermed opnår større fleksibilitet i forhold til sammensætning af holdene, så der er et tilbud der modsvarer spillerens niveau.
Samtidig oplever vi det positive, at vi får nogle stærke årgange, som bliver tæt knyttede og står sammen. Ulempen er dog, at årgangene har mere fokus på at støtte og udvikle sig selv og sine, hvilket går imod fællesskabsprincipperne i en forening, hvor vi gerne vil give alle årgangene de samme tilbud.
For at gøre spillerne klar til denne udfordring, har vi vurderet, at det giver mening at starte en årgang før, så sammenlægningen starter med U14&15. På U13 niveau er det for tidligt, dels fordi BBB/SB samarbejdet først starter der, og fordi der skal spillerne overgå til 11-mands fodbold.
Det vil stadig være nødvendigt at vurdere for hver årgang, hvilken årgang holdene skal tilmeldes i. Hvis der for eksempel er flest spillere, der skal spille U14, vil vi melde et hold til denne årgang. Det vil være ungdomsudviklingstræneren og trænerne på årgangen, der vil vurdere dette.
Vi mener, at denne ændring vil være en positiv udvikling for vores klub og vores spillere og ser frem til at samarbejde med jer om at implementere det på bedste vis.
Ny ungdomsudviklingstræner
I det ovenstående bliver der refereret til en ungdomsudviklingstræner, herefter UUT. Det gør der fordi vi har besluttet på tværs af klubberne, at vi gerne vil imødekomme alle de ønsker der er omkring det sportslige fra spillerne, og samtidig forankre tankerne omkring samarbejdet på tværs af årgangene. Vi har derfor ansat et velkendt ansigt i rollen som UUT. Carsten Stensgaard behøver næppe megen introduktion, da han er både med i bestyrelsen i BBB, i BBB/SB styregruppen og har indtil for nyligt trænet vores nuværende U16 årgang, hvor han har fulgt dem i 10 år. Sideløbende har Carsten dygtiggjort sig, så han har en UUFA B-licens, samt flere andre titler indenfor fodbold ledelse. Carsten starter officielt først op til sommer, men er allerede i gang med at hjælpe. Carsten kommer til at referere til styregruppen, som godkender nye tiltag og retningslinjer, men ellers blander sig udenom det sportslige, hvor vi har fuld tiltro til Carstens evner.
Hvis der er spørgsmål til ovenstående, kan du træffe BBB/SB-styregruppen via e-mail bbbsb@sanderumboldklub.dk

MVH

Styregruppen i BBB/SB