Børneattest

Bestyrelsen indhenter en børneattest elektronisk, hvorefter der kommer en mail i e-boks, der skal underskrives.

"Der kan indhentes en børneattest, når myndigheder, virksomheder, foreninger og andre, skal ansætte eller beskæftige personer, der har eller har mulighed for at opnå direkte kontakt med børn under 15 år som led i deres ansættelse eller beskæftigelse. Det kan f.eks. være skolelærere, fodboldtrænere, spejderledere, dagplejemødre, livreddere i en svømmehal eller pedeller på skoler.

Myndigheder, virksomheder og foreninger kan bestille en børneattest på en person digitalt. Attesten udstedes kun, hvis personen giver samtykke til, at børneattesten må sendes til virksomheden, myndigheden eller foreningen. Justitsministeriet har dispenseret fra kravet om skriftligt samtykke, fordi den digitale selvbetjeningsløsning sikrer partens identitet ved login med NemID.

Anmodning om samtykke sendes automatisk til personens digitale postkasse og kræver derfor, at borgeren har NemID, samt adgang til sin digitale postkasse og har accepteret at modtage post fra det offentlige i sin digitale postkasse. "

Kilde: www.politi.dk/borgerservice